فواید استان شدن بروجرد برای منطقه

قلندر زاگرس- بروجــرد همواره از شهرهای مستعد توسعه بوده و روحیه مردم این دیار با کار و کوشش و صنعت عجین بوده و هست.

متأسفانه از دهه 50 به بعد با تشکیل استان لرستان که بروجــرد بدون توجیه کارشناسی به این استان ضمیمه گردید روند توسعه در این شهر با چالش جدی مواجه شده و در 10 سال گذشته بدترین دوران تاریخی خود را سپری نموده است.
بی شک با استان شدن بروجــرد نخستین بازخورد طبیعی آن ایجاد موج امید و دمیدن روحیه تلاش و کار است که در چندسال گذشته به بدترین شکل ممکن در این شهر روحیه نا امیدی و یأس ایجاد شده بود.

اما فواید دیگر استان شدن بروجــرد که شامل استقلال اداری و ... است جزء بدیهیات استان شدن این شهر است. اما استان شدن بروجــرد نه تنها برای مردم بروجــرد و شهرهای استان زاگرس فوایدی دارد بلکه شهرهای اطراف بروجــرد به ویژه لرستان و همدان نیز از این منافع بهره فراوان خواهند برد. بر این اساس به چند فایده ملموس ارتقاء سطح تقسیماتی بروجــرد اشاره می کنیم:
1-
اشتغال: با استان شدن بروجــرد بین 12000 تا 15000 شغل مستقیم دولتی ایجاد می شود. معنای این سخن آن است که با استان شدن بروجــرد در شهرهای استان زاگـــرس 12 هزار نفر جوان بیکار در کمتر از یک سال صاحب یک شغل خوب که مطمئن نیز هست می شوند. همگان می دانند که شغل دولتی در جامعه امروز تنها شغلی است که کارمند مطمئن است سر ماه حقوق خود را دریافت می دارد و در شرایط فعلی شغل های بخش خصوصی اعتبار چندانی ندارند. چه اینکه کارخانجات عظیمی چون نساجی و زاگرس خودرو که بیشترین اشتغال استان را در اختیار دارند هر از گاهی تعدیل نیرو می کنند.
ممکن است برخی بگویند که این کار باعث ایجاد بار مالی برای دولت می شود؟ البته که می شود آیا زمانی که بودجه ها سراریز شهرهای اصفهان و تبریز و شیراز می شود کسی نمی گوید این بودجه ها کجا می رود و چرا جوانان ما برای داشتن لقمه ای حلال از خانه و کاشانه رانده و مجبور به مهاجرت شوند؟ کشور ما عکس کشورهای اروپایی ثروتمند است بدین معنی که علاوه بر درآمدهای مالیاتی دولت درآمدهایی چون فروش نفت و معدن و ... دارد و بر این اساس همیشه استان ها چشمشان به دولت است تا پولی دریافت کنند پس هر چه سطوح تقسیماتی کوچکتر باشد شانس دریافت بودجه بیشتر و تمرکز امکانات بیشتر می شود. کاری که در قزوین، قم و سمنان شده و این سه استان اکنون جزء استان هایی هستند که کمترین نرخ بیکاری را دارند و سرشار از منابع دولتی هستند. یکی از کارهایی که در استان های لرنشین و زاگرس نشین باید انجام می شد همین افزودن تعداد استان ها و شهرستانست. استان های زاگرس نشین به ویژه لرنشین علی رغم داشتن منابع سرشار آبی و خاکی و نفتی متأسفانه به علت حسادت ها و افکار پوسیده عرصه را بر خود و جوانانشان تنگ کرده و وضعیت را به گونه ای رقم زده اند که تقریباً فقیرترین قشر کشور در استان های لرنشین زندگی می کنند. البته نباید وظیفه نخبگان، نویسندگان و رسانه های محلی را فراموش کرد که به محض اینکه شهری علم استقلال را بلند کرد از هر ابزاری برای خاموش کردن آن بهره بگیرند. برای نمونه حرکت سه سال پیش هادی مقدسی نماینده بروجــرد در مجلس که هنگامی سخن از استقلال بروجــرد کرد فوراً نمایندگان وقت خرم آباد و ملایر شروع به دو دو کردن نموده و خبرگزاری فارس که مدیریت آن به دست خرم آبادی ها بود این کار را فتنه در غرب کشور نامید!
همان گونه که ملاحظه نمودید بجای کمک در جذب اعتبارات و کاهش فشاری که بر روی منطقه به ویژه لرستان که در قعر جدول بیکاری کشور است ، معلوم نیست چرا ساز مخالف کوک کرده و چرا سختشان است که پیشرفت شهری از جنس خودشان را ببینند.
بر طبق سخنانی که گفتیم از میان حدود60 دستگاه دولتی بیش از 12000 شغل مستقیم ایجاد شده که اگر متوسط هر نفر صاحب یک خانوار 4 نفری محاسبه کنیم می شود چیزی حدود 36 هزار نفر که سرشان را شب ها با آرامش روی بالشت می گذارند و می آسایند! البته از یاد نبریم که این 12 هزار نفر از مجموع آمار بیکاری لرستان کم می شوند و این یعنی کاهش یکباره نرخ بیکاری در لرستان.
2-
جذب امکانات درمانی و پزشکی: در حال حاضر خرم آباد دارای سه بیمارستان مجهز دولتی است که بسیاری از بیماری هایی که نیازمند بستری است و کار بسیار تخصصی مانند بیماران سرطانی و ... می باشد یا ندارد یا اگر دارد محدود است. تمرکز غیر منطقی امکانات درمانی در خرم آباد باعث شده مردم دیگر نواحی استان روزانه به مراکز درمانی این شهر هجوم آورند و همواره بیمارستان های این شهر مملو از بیمار باشد. با استان شدن بروجــرد از این فشار کاسته شده و با جذب امکانات بیشتر در همان منطقه ای که از جایش تکان نخورده و فقط به لحاظ سیاسی تغییر کرده مردم از خدمات بهتری بهره مند گردند.
3-
ادارات دولتی بودجه های عمرانی می آورند: شکی نیست که بخش عمده ای از بودجه های دولتی در اختیار دستگاه های اجرایی هر استان است. در نظر بگیرید در یک استان دو اداره کل راه و شهرسازی باشد. این دو اداره کل هر کدام بودجه خاص خود را داشته و این بودجه را در مناقصات به شرکت های بخش خصوصی می دهند تا پروژه های بخش راه و شهرسازی را انجام دهند. حال شرکت هایی که در این استان هستند شانس دریافت کار بیشتر و به پیرو آن درآمد بیشتر دارند. بر این اساس با استان شدن بروجــرد بخش خصوصی شانس بیشتر در کسب و کار خواهد داشت.
4-
انقلاب در طرح های عمرانی:بدون شک با استان شدن بروجــرد در روند پروژه های عمرانی گشایش زیادی ایجاد خواهد شد. در گذشته اگر برای کل لرستان مثلاً 100 میلیارد تومان هزینه می شد اکنون با استان شدن بروجــرد اگر نگوییم دو تا 100 میلیارد تومان برای مردم همان منطقه هزینه می شود حداقل دو تا 80 میلیارد از دولت دریافت خواهند کرد و این یعنی تحرک جدی در ساخت و ساز منطقه
5-
رونق بخش خصوصی:  در کشور ما روند پروژه ها به گونه ایست که اغلب کارفرماها بخش دولتی است. بر این اساس با ازدیاد دستگاه های دولتی به خودی خود تعداد کارفرما بیشتر در نهایت تعداد پروژه ها بیشتر شده و در نهایت بخش خصوصی از رونق بهتری در کار بر خوردار خواهد بود که به این مسأله اشتغال غیر مستقیم می گویند. تخمین زده می شود در استان جدید بیش از 70 هزار شغل غیر مستقیم ناشی از تعریف پروژه های جدید، شرکت های خدماتی و ... ایجاد شود.
6-
توسعه فرودگاه و راه آهن:با استان شدن بروجــرد و نیز با در نظر گرفتن مکان فرودگاه بروجــرد که هم اکنون حدود یک میلیون نفر جمعیت را پوشش می دهد می توان امیدوار بود این فرودگاه از رونق خاصی در پرواز بر خوردار باشد و اکنون نیز که روال شده در هر استان دست کم دو فرودگاه وجود داشته باشد به نظر می رسد در استان جدید و نیز در لرستان نیز یک فرودگاه دیگر احداث شود. بر این اساس در منطقه 4 فرودگاه تأسیس می شود. ممکن برخی بگویند که فرودگاه خرم آباد در حال تعطیلی است. دوستان باید این نکته را بدانند که با توجه به توسعه روز افزون صنعتی کشور ما از فردا خبر نداریم و باید تا می توانیم زیرساختهایمان را قوی کنیم. البته اگر فرودگاه خرم آباد غیر استاندارد است می توان فرودگاه جایگزین آن را در کوهدشت ساخت که البته این موضوع با استان شدن بروجــرد بسیار قابل تحقق خواهد بود و البته توجیه نیز خواهد داشت. در قضیه راه آهن نیز در لرستان با توجه به اینکه تمامی شهرهای استان جدید دارای خطوط راه آهن است استانداری لرستان بودجه و امکانات خود را برای کشیدن خطوط راه آهن به شهرهای استان لرستان کند.
7-
همگرایی بیشتر شهرهای منطقه:هم اکنون به دلایلی که مهترین آنها نحوه هزینه کرد بودجه در شهرهای مختلف لرستان است باعث شده تا مردم شهرهای لرستان نسبت به خرم آباد بدبین باشند. واقعیت آن است که در خارج از لرستان بروجــرد را یا هر شهر دیگری در این منطقه را لر می دانند و البته این یک واقعیت است. شاید مسأله تقسیم بودجه و سنگ اندازی عده ای کوته فکر در مسیر پروژه های عمرانی بروجــرد باعث بدبینی مردم این منطقه نسبت به عملکرد مدیران لرستان باشد و این کار را به پای کل شهر خرم آباد بنویسند اما با جدا شدن بروجــــرد از لرستان همانند اردبیل از تبریز و قزوین از زنجان انشاء الله شاهد آمدن نسیم دوستی و مودت در میان مردمان این دو شهر باشیم.
با این توضیح ملاحظه می گردد که استان شدن بروجــرد نه تنها برای این شهر و شهرهای استان جدید سودمند است بلکه موجبات رشد و شکوفایی استان های همجوار به ویژه لرستان را نیز خواهد داشت.

/ 4 نظر / 22 بازدید
یسی

خیلی خوب . سپاس جناب

دروغ

چرا مردم را با این دروغ ها سرکار میگذاری

مجيدگودرزي

سلام بسيارازديدن وبتان خوشحال شدم.به ماهم سري بزنيدواگرقابل دانستيدلينك بفرماييد.باسپاس

لر

اگه جرات دارید به لرستان بد نگاه کنید ایران را به آتش خواهیم کشید